– Jeg har slitt med søvn i mange år. Både med innsovningen på kvelden og med at jeg våkner fort og ofte, sier Anna Sandøy (28).

Vi møter henne og venninnen Camilla Henden (28) i en leilighet i Oslo. De to venninnene er en del av statistikken som forteller at over ti prosent av befolkningen har søvnproblemer, i større eller mindre grad.

– I motsetning til Anna sovner jeg momentant når jeg legger meg, sier Camilla og kikker bort på venninnen med et flir.

– Min utfordring er at jeg sliter med å sove gjennom natten. Jeg våkner typisk i tre-fire-tiden og får ikke sove igjen. Da ligger jeg våken og tenker på alt som må gjøres og alt jeg ikke har fått gjort, og at jeg snart må stå opp igjen, vel vitende om at jeg ikke har sovet nok, forklarer Camilla. Hun er medisinstudent på femte året, med deltidsjobb på Ullevål sykehus.

Anna studerer litteratur og russisk på fulltid, samtidig som hun jobber 75 prosent på bar og restaurant. Hun har vært til legen og prøvd ulike metoder for å forbedre søvnkvaliteten, men ønsker å finne en mer naturlig løsning.

– Jeg har jo ikke lyst til å gå på medisiner, sier hun.

Thorbjörn Åkerstedt

Ekspert på søvn

Torbjörn har forsket og jobbet med temaet søvn i en årrekke. Det omfatter søvnrådgiving, oppfølgingstiltak og stresshåndtering, i tillegg til forskingsområdene søvn, stress, søvnkvalitet, arbeidstimer og helse. Han er professor ved Karolinska Institutet og  Stressforskningsinstitutet, og er nestleder ved Stockholm Stressenter.


Den tunge dynen

I to uker har Camilla og Anna fått teste hver sin vektdyne. Det er en dyne med vektelementer i foret, som gir dynen tyngde. Både Anna og Camillas dyne veier syv kilo.

– Den trykker litt på alle plasser og kjennes beroligende. Som en god klem, som om du blir tatt vare på, sier Anna smilende.

– Ja, litt som når man ligger på yogamatten etter en yogatime og læreren får deg til å slappe skikkelig godt av. Jeg føler at dynen gjør det samme. Du synker litt ned i sengen, sier Camilla.

Vektdynen finnes i ulike tyngder, fra 3 til 13 kilo hos Clas Ohlson. Det er anbefalt å velge en dyne som er 10-15 prosent av din egen kroppsvekt.

Trykket fra dynen får kroppen til å slappe mer av. Den kan gi bedre søvnkvalitet med lengre perioder i dyp søvn. Den kan bidra til jevnere pust og et mer stabilt blodtrykk. Samt en økt følelse av trygghet og til slutt mer energi på dagen.

Vanlig å slite med søvn

Når vi sover, er det som å fylle drivstoff på bilen. Det skjer en biologisk gjenoppretting i hjernen, og unødvendige minner blir ryddet bort. Folk som sliter med søvn og insomnia, opplever at det ikke bare skorter på energi, men føler seg gjerne litt forvirret og ukonsentrert i løpet av dagen.  

Søvnforsker Torbjörn Åkerstedt er professor ved Karolinska Institutet og ved Stressforskningsinstitutet i Sverige. Han forteller at folk som generelt sover dårlig, har en tendens til å undervurdere sine egne problemer.

– Vi antar at rundt 10 prosent av mennesker har det vi kaller insomnia, mens bare en til to prosent oppsøker hjelp, forklarer forskeren. I tillegg sier 40 prosent av befolkningen at de har større eller mindre søvnproblemer, hvor 60 prosent av disse er kvinner.

Ikke overraskende er stress en fellesfaktor for folk som sover dårlig. For det er ikke så lett å «gi slipp» etter en lang dag med mye ansvar, bare lukke øynene og gli hen over i drømmeland – enda så fristende det virker. Hjernen er i høygir og alt du klarer å tenke på, er de tusen tingene som du burde ha gjort.  

– Dette med søvn har uten tvil endret seg de siste 10-20 årene. Folk har et mye høyere tempo i dag enn de hadde tidligere, og det viser seg at kvinner er de som oftest sier at de sliter med søvn og som føler seg trøttest. Samtidig viser det seg at menn er de som har dårligst kvalitet på søvnen, forklarer forskeren.

Vanlige tegn på insomnia er lang innsovningstid, rask oppvåkning, at man våkner veldig tidlig på morgenen eller at man ganske enkelt ikke sovner. En tommelfingerregel på om du trenger hjelp, er at du sliter med søvn minst tre netter i uken over en periode på tre måneder.


Fornøyd med vektdynen?

Både Anna og Camilla har mye som skjer i livet og kjenner seg godt igjen i søvnforskerens beskrivelser. Med studier, jobb, skift arbeid og innleveringer blir det ekstra viktig å sove når man først kan.  

Det verste med dårlige netter, er når stresset sniker seg på.

– Da begynner du å se på klokken, vel vitende om at du ikke får nok søvn, sier Anna litt oppgitt. Hun har merket stor forskjell i løpet av de to ukene hun har sovet med vektdynen.

– Nå sovner jeg ganske momentant og våkner ikke flere ganger gjennom natten. Det er kjempedeilig, sier hun fornøyd. Endringen har ikke skjedd over natten, men blitt gradvis bedre med vektdynen.

– Jeg kommer ikke til å slutte med den, legger hun til.

Camilla nikker og smiler. Også hun har hatt bedre søvn med vektdynen.

– Jeg har våknet et par netter, men klart å sovne igjen. Og selv om jeg har våknet, har jeg likevel fått 7-8 timer søvn. Noen ganger har jeg ikke våknet i det hele tatt, sier hun nesten litt overrasket.